Jak na Macu spouštět účetní, ekonomický a podnikový software
Publikoval Martin Světlík dne
Počítače s nakousnutým jablkem se těší čím dál tím vyšší oblibě i ve firemním prostředí. Díky rozmachu cloudových služeb jsou překážky menší než dříve. Jedna oblast přeci jen počítače Mac stabilně přehlíží a tou jsou účetní a podnikové systémy. I to ale má několik řešení, které si postupně představíme.
Účetnictví nebo fakturace rovnou v cloudu
Existuje několik nástrojů pro podnikatele na volné noze případně pro malé a střední firmy, které fungují čistě v cloudu. To znamená, že je lze snadno spustit přímo v internetovém prohlížeči a používaná platforma tak není podstatná. Není nutné instalovat žádné další aplikace a často jsou k dispozici i aplikace pro mobilní zařízení.
Z fakturačních nástrojů se jedná například o Fakturoid, který sám používám, nebo iDoklad. Existují i nástroje pro účetnictví jako je například iÚčto nebo ABRA Flexi pro ty náročnější.
Lokální virtualizace
Řada firem a účetních stále používá klasické aplikace jako je například Pohoda, Money S3, Ježek DUEL a další. Častým způsobem, jak tyto aplikace spouštět přímo na Macu, byla virtualizace Windows v prostředí Parallels Desktop.
Nevýhod je ale hned několik. Kromě nákupu licencí Parallels Desktop pro virtualizaci a samotných Windows je nutné také počítat s vyššími nároky na hardware, protože dochází ke spouštění dalšího, leč virtuálního, počítače souběžně s prostředím macOS. Na procesorech Intel to ale bylo celkem bezproblémové řešení.
Kartami zamíchal přechod společnosti Apple na vlastní čipy (M1 nebo M2 / Pro / Max / Ultra a novější), kdy lze sice Windows ve verzi 11 na Macu v prostředí Parallels Desktop oficiálně spouštět, není ale zaručena kompatibilita aplikací a stejně tak například příslušenství, což může celou situaci komplikovat.
Existují ale mnohem elegantnější varianty.
Windows v cloudu a vzdálená plocha
Některé firmy umožňují se připojovat na Windows stanice z libovolného zařízení pomocí tzv. vzdálené plochy, typicky v kombinaci s VPN (zjednodušeně řečeno: při použití VPN se vaše zařízení tváří, že je stále v rámci firemní sítě, ať už se nachází kdekoli, a veškerá komunikace ja navíc zabezpečená šifrováním). Poté již většinou stačí jen aplikace Microsoft Remote Desktop společně s konfigurací VPN a je vyřešeno. Nicméně pro firmu zůstávají náklady na vlastní infrastrukturu, hardware, software a správce.
Tuto formu lze ale snadno tzv. přesunout do cloudu a outsourcovat. Jedním z řešením může být například služba iPodnik. Ta se specializuje na účetní software Pohoda, ale není problém si pronajmout virtuální stroj, na kterém můžete provozovat libovolnou aplikaci. Podobných služeb existuje na českém trhu více a virtuální počítače s Windows v cloudu dnes poskytuje i přímo Microsoft v rámci své služby Windows 365 Cloud PC.
Výhodou je, že vše běží vzdáleně a vy se tak nemusíte o nic starat. Za pravidelný měsíční poplatek dostanete možnost se kdykoli z Macu připojit na vzdálený počítač s Windows bez nutnosti cokoli instalovat přímo v prostředí macOS. Opět postačí jen zmíněná aplikace Microsoft Remote Desktop a připojení k internetu, čehož lze docílit nejen na Macu, ale i na mobilních zařízeních jako je iPad a v případě nouze i iPhone.
Závěr
Účetních a podnikových softwarů se změna díky jejich architektuře a vazbě na konkrétní platformu dotýká pomaleji než je tomu u jiných aplikací. Každopádně dnes lze z Macu pohodlně obsluhovat libovolný účetní software bez nutnosti instalovat Windows přímo na Mac. To už v dnešní době ostatně doporučuji opravdu pokud není zbytí případně se to ukazuje jako cesta nejmenšího odporu.
Pomohl Vám tento článek? Můžete mě pozvat na kávu ☕️.